maandag 8 februari 2016

Weekmenu - venkel, broccoli, granaatappel

Weer zijn de verse pasta en bijbehorende sauzen in de bonus. Dus die staan ook maar in het weekmenu. Want dat is snel, en dat is de idee van dit weekmenu: Tips voor stage lopende zusjes om eens wat anders op tafel te zetten. Voorwaarde is dat het een beetje snel op tafel staat. Vandaar dat er ook geregeld voorgesneden groente in het weekmenu is opgenomen. Dat gebruik ik zelf zelden. 
Misschien wat minder snel dan een bakje met pitjes, maar wel erg mooi en lekker: een hele granaatappel. Die kun je natuurlijk ook 's avonds klaar maken. Je hebt toch niet alle pitjes in een keer nodig. Maar hoe doe je dat dan, een hele granaatappel klaar maken? Je kunt leuke filmpjes vinden over mensen die met een pollepel op de gehalveerde granaatappel slaan, maar zelf vind ik dat niet zo handig. Bij mij springen de pitjes dan ook door de keuken heen, en kan ik daarna roze vlekjes wegpoetsen. Ik rol de granaatappel eerst over het aanrecht waarbij ik er op duw. Je voelt dan dat de pitjes losser komen. Dan halveer ik de granaatappel met een mes. Met het snijvlak naar onderen houd ik de helft dan boven een kom. Vervolgens vouw ik de granaatappel als het ware binnenste buiten. De pitjes komen los en vallen in de kom. Of je krijgt mooie segmenten waar je pitjes snel vanaf kunt peuteren. Alle lichtgele vliesjes gooi je weg. Wat je niet gebruikt, kun je nog wel een paar dagen in een afgesloten bakje in de koelkast bewaren. Naast in de salade met venkel van hieronder zijn granaatappelpitjes ook lekker om zo te eten of door de yoghurt. 

Weekmenu:


  • Salade van dungeschaafde venkel en granaatappelpitten, midden-oosterse gehaktballetjes en couscous.
  • Boerenkoolstamppot: ga je voor de gewone of voor de hippe met zoete aardappel
  • Roerbak de andere zak boerenkool en meng dat door tortelloni met noten en serveer met kaassaus. 
  • Verse tagliatelle met pesto, broccoli en blokjes kip. 
  • Rijst, omelet, sajoer bloemkool, maar dan met broccoli. Omdat de kruidenpasta voor de sajoer in de bonus is, is het slim om er nog een ander product van Go-tan bij te kopen. Bijvoorbeeld de santen. Daarmee maak je een lekkere Indiase curry met eieren. De spinazie kun je ook vervangen door roosjes bloemkool, halve spruitjes, kikkererwten, spitskool. Variëren met groente is echt niet zo ingewikkeld. 
  • Krieltjes, varkenshaas en gekarameliseerde witlof.
  • Rijst met pittig gehakt, gember en broccoli. De wortel in dat recept vervang je door broccoli. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen