donderdag 6 oktober 2016

Vakantie-eten - Kuala Lumpur

Dat was een lekker startpunt van onze vakantie. We hadden onze vliegtickets zo geboekt dat we een retour Amsterdam-Kuala Lumpur en losse tickets KL-Sydney, Sydney-Denpassar en Denpassar-KL hadden. Het grootste deel met Turkish airlines dat goed eten heeft en de losse tickets met AirAsia, waar het eten ..., tsja, je moet toch wat eten. Wel prettig is dat je je maaltijd van tevoren kunt kiezen en ik eet liever witte rijst met wat plakjes kip en een zielig beetje chilisaus dat warm is, dan een kleffe sandwich uit een plastic verpakking waar je bij de meeste westerse goedkope vliegtuigmaatschappijen uit kunt kiezen.

1e lunch in KL - mix van Indiaas en Maleisisch

Deze route was niet alleen prijstechnisch gunstig, maar gaf ook de optie om eerst een paar dagen KL te doen. Meteen een deel van de jetlag eruit werken. KL heeft erg veel keus op eetgebied. De eerste avond aten we Vietnamees. Het ontbijtbuffet in ons hotel gaf ook de nasi lemak (rijst gekookt in kokosmelk met wat bijgerechten als pinda's, gedroogde kleine visjes, gefruite uitjes, sambal en hardgekookt ei) als optie. Maar "het" Maleisisch gerecht, murtabak, was op Jalan Alor, de straat die 's avonds één grote rij openluchtrestaurantjes wordt, niet te krijgen. Mensen keken mij niet begrijpend aan als ik erom vroeg, maar dat kan natuurlijk ook aan mijn uitspraak hebben gelegen. In elk geval aten we daar -als bijgerecht- gewokte kai lan, oftewel Chinese broccoli met gember en knoflook. Erg lekker omdat een deel van het blad heel dun gesneden en gefrituurd was wat knapperige sliertjes als extra accent opleverde.

Die murtabak vonden we een dag later dankzij google wel bij een "nasi kandar" restaurant dat ook nog eens dichtbij ons hotel was. Dat serveert een mix van Maleisisch en Indiaas eten. GZQ was ook erg blij met de cheese nan. Murtabak is een soort pannenkoek die gevuld wordt met ei en -in dit geval- kip en daarna dichtgevouwen en nog even knapperig gebakken wordt.  De lunch de dag erna namen we die met lam. Ook prettig van dit restaurant was dat uit zichzelf gevraagd werd of we het fruitsapje met of zonder suiker wilden. Want die sapjes, daar blijf je van drinken en dan tikt extra suiker best aan.

KL-Sydney was voor ons een nachtvlucht. Voordat we naar het vliegveld gingen aten we op KL Sentral erg lekkere gado gado bij 1 van de restaurantjes van het foodcourt van het winkelcentrum bij het station. De rest sprak ons niet zo aan, en dit was 1 van de achterste plekken waar wij aangenaam verrast werden. Dat poppetje is het aandenken aan onze blije maaltijd op Schiphol, en het plan was om die elke dag op een andere plaats op de foto te zetten. Dat hebben we 2 weken volgehouden en toen kwam de klad erin.

Helemaal aan het einde van onze trip waren we ook nog een nacht in Maleisië. Toen vlakbij het vliegveld, waar we op een relaxte plek de dag doorbrachten. Tijdens de middag liepen we naar een plek met allemaal eetkraampjes, waar we voor nog geen 3 euro 2 borden eten (rijst met bijgerechten) en 3 cola hadden. Verder aten we daar nog een soort hartige oliebolletjes en gebakken banaan.

Zelfs op onze terugvlucht hadden we super eten. Het vliegtuig was overboekt. Helaas voor een aantal mensen maar voor ons leverde dat grote luxe op: we werden geüpgraded naar de business-class. Amuse, voorgerecht, hoofdgerecht en een dessert-trolley. Daar werden we erg gelukkig van. Klein nadeel is dat het eten op die manier ook wat langer duurt zodat er wat minder tijd overbleef om van het gestrekt kunnen slapen te genieten.

Weten wat wij aten in Australië? Lees dan hier, hier en hier verder. Vergeet de kangoeroe niet.

En wat nu, na de vakantie? Zo veel verschillende gerechten levert natuurlijk voldoende inspiratie om thuis ook mee aan de slag te gaan. Gelukkig hebben wij een ruim gesorteerde toko in de buurt. Maar ja, niet iedereen woont in Arnhem. Als je in Rotterdam woont heb je helemaal geluk. Daar is zoveel keus aan toko's en andere buitenlandse supermarkten. Als je na het lezen ook enthousiast bent geworden over de Maleisische keuken, heb je als Rotterdamse helemaal geluk. Wah nam hong, de toko in de Markthal, houdt van eind oktober tot het Chinese nieuwjaar de We love Asia-weken. Maleisië komt daarbij als eerste aan bod: van 31 oktober tot en met 6 november. Er komen gastchefs koken, er is een Maleisische cateraar en natuurlijk kun je de ingrediënten voor als je zelf aan de slag wilt gaan bij hen kopen. Houd hun FB in de gaten voor meer info.